Vandaag lanceert de Hersenstichting de nieuwe campagne ‘Alles draait om gezonde hersenen’. De campagne heeft als doel Nederlanders te helpen om aan hun hersengezondheid te werken en zo het risico op hersenaandoeningen te verkleinen. Via eenvoudige tips en tools die in het dagelijkse leven ingebouwd en gebruikt kunnen worden, worden Nederlanders geholpen om hun hersengezondheid te verbeteren. Belang van beweging, slaap, mentale uitdaging en voeding worden onder de aandacht gebracht.
Gezonde voeding, voldoende slaap en regelmatig bewegen helpen om de hersenen zo gezond mogelijk te houden en het risico op hersenaandoeningen te verkleinen. Ook uitdaging is belangrijk om de hersenen gezond en fit te houden. “Het is dan ook belangrijk om steeds nieuwe dingen te proberen en je hersenen uitgedaagd te houden. Probeer elke dag nieuwe activiteiten op bijvoorbeeld je werk en in het dagelijks leven te vinden die een beetje buiten je comfortzone liggen. Doe bijvoorbeeld een ingewikkelde hersenkraker, leer een nieuwe taal of luister een podcast waar je iets van leert. Door die mentale uitdaging vertraag je, op latere leeftijd, de eerste symptomen van geheugenverlies door ouderdom of een hersenaandoening”, zegt Koko Beers, Neurobioloog en woordvoerder bij de Hersenstichting.
In de campagne – die de komende weken op radio, TV en online wordt uitgezonden – zijn gewone Nederlanders te zien en te horen die bijvoorbeeld een ommetje lopen, een puzzel maken en bewust bezig zijn met hun nachtrust. Hoe eenvoudiger de activiteiten in het dagelijks leven passen, hoe makkelijker er een gewoonte van te maken is. Beers: “Doordat we in de campagne gezonde veranderingen koppelen aan dagelijkse activiteiten, houdt men het makkelijker en voor een langere periode vol.” Nederlanders worden naar de website van de Hersenstichting geleid waar ze praktische tips en tools vinden, zoals de wandelapp Ommetje en de online training Hersencoach, die samen met hersenexperts zijn ontwikkeld.
De afgelopen 30 jaar heeft de Hersenstichting al veel bereikt op het gebied van het opsporen, behandelen en voorkomen van hersenaandoeningen. “Er zijn betere behandelingen en experts weten vaker en eerder een hersenaandoening te herkennen”, zegt Beers. “Toch tonen de cijfers van het RIVM aan dat het aantal personen met een hersenaandoening de komende jaren explosief stijgt als we niets doen.” Met de nieuwe campagne wil de Hersenstichting samen met alle Nederlanders werken aan het verkleinen van deze groep, de gezondheidskosten verlagen en de kwaliteit van leven verbeteren voor mensen met een hersenaandoening.
Benieuwd naar de campagne? Bekijk hieronder de video’s